Potensi pasaran kuih-muih tradisional sejuk beku di Selangor


Citation

Sharina Shamsudin, . and Rozhan Abu Dardak, . and Mohd Nizam Mohd Nizat, . and Suwardi Afandi Ahmad, . Potensi pasaran kuih-muih tradisional sejuk beku di Selangor. pp. 163-170. ISSN 1823-8149

Abstract

Permintaan dan penggunaan kuih-muih tradisional sejuk di Selangor telah dikaji pada tahun 2014. Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah borang kaji selidik di empat pasar raya terpilih di sekitar Selangor dan melibatkan seramai 406 responden. Objektif kajian ini adalah untuk menilai penggunaan makanan sejuk beku mengenal pasti produk sejuk beku dan ciri-cirinya yang digemari oleh pengguna dan menganggarkan potensi pasaran produk sejuk beki di Malaysia. Keputusan menunjukkan produk sejuk beku diterima baik oleh pengguna dengan 99 responden mengatakan mereka makan produk tradisional sejuk beku. Ini menunjukkan produk sejuk beku tradisional mempunyai potensi yang baik di pasaran. Produk sejuk beku yang mendapat permintaan tinggi di Selangor ialah karipap (92) pau (78) dan donat (63). Antara faktor yang mendorong pembelian produk sejuk beku ialah harga yang berpatutan menjimatkan masa penyediaan kesibukan bekerja dan produk tersebut mudah diperoleh di pasaran. Pasar raya merupakan saluran pemasaran utama bagi produk sejuk beku diikuti oleh kedai runcit dan pasar tani.


Download File

Full text available from:

Abstract

Permintaan dan penggunaan kuih-muih tradisional sejuk di Selangor telah dikaji pada tahun 2014. Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah borang kaji selidik di empat pasar raya terpilih di sekitar Selangor dan melibatkan seramai 406 responden. Objektif kajian ini adalah untuk menilai penggunaan makanan sejuk beku mengenal pasti produk sejuk beku dan ciri-cirinya yang digemari oleh pengguna dan menganggarkan potensi pasaran produk sejuk beki di Malaysia. Keputusan menunjukkan produk sejuk beku diterima baik oleh pengguna dengan 99 responden mengatakan mereka makan produk tradisional sejuk beku. Ini menunjukkan produk sejuk beku tradisional mempunyai potensi yang baik di pasaran. Produk sejuk beku yang mendapat permintaan tinggi di Selangor ialah karipap (92) pau (78) dan donat (63). Antara faktor yang mendorong pembelian produk sejuk beku ialah harga yang berpatutan menjimatkan masa penyediaan kesibukan bekerja dan produk tersebut mudah diperoleh di pasaran. Pasar raya merupakan saluran pemasaran utama bagi produk sejuk beku diikuti oleh kedai runcit dan pasar tani.

Additional Metadata

[error in script]
Item Type: Article
AGROVOC Term: Frozen foods
AGROVOC Term: Frozen products
AGROVOC Term: Consumer preferences
AGROVOC Term: Market surveys
AGROVOC Term: Market research
AGROVOC Term: Consumer expenditure
AGROVOC Term: Consumer preferences
AGROVOC Term: Cakes
AGROVOC Term: Food consumption
AGROVOC Term: Food quality
Depositing User: Mr. AFANDI ABDUL MALEK
Last Modified: 24 Apr 2025 00:55
URI: http://webagris.upm.edu.my/id/eprint/9614

Actions (login required)

View Item View Item