Citation
Sharina Shamsudin, . and Rozhan Abu Dardak, . and Mohd Nizam Mohd Nizat, . and Suwardi Afandi Ahmad, . Potensi pasaran kuih-muih tradisional sejuk beku di Selangor. pp. 163-170. ISSN 1823-8149
Abstract
Permintaan dan penggunaan kuih-muih tradisional sejuk di Selangor telah dikaji pada tahun 2014. Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah borang kaji selidik di empat pasar raya terpilih di sekitar Selangor dan melibatkan seramai 406 responden. Objektif kajian ini adalah untuk menilai penggunaan makanan sejuk beku mengenal pasti produk sejuk beku dan ciri-cirinya yang digemari oleh pengguna dan menganggarkan potensi pasaran produk sejuk beki di Malaysia. Keputusan menunjukkan produk sejuk beku diterima baik oleh pengguna dengan 99 responden mengatakan mereka makan produk tradisional sejuk beku. Ini menunjukkan produk sejuk beku tradisional mempunyai potensi yang baik di pasaran. Produk sejuk beku yang mendapat permintaan tinggi di Selangor ialah karipap (92) pau (78) dan donat (63). Antara faktor yang mendorong pembelian produk sejuk beku ialah harga yang berpatutan menjimatkan masa penyediaan kesibukan bekerja dan produk tersebut mudah diperoleh di pasaran. Pasar raya merupakan saluran pemasaran utama bagi produk sejuk beku diikuti oleh kedai runcit dan pasar tani.
Download File
Full text available from:
Official URL: http://etmr.mardi.gov.my/Content/ETMR%20Vol.9b%20(...
|
Abstract
Permintaan dan penggunaan kuih-muih tradisional sejuk di Selangor telah dikaji pada tahun 2014. Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah borang kaji selidik di empat pasar raya terpilih di sekitar Selangor dan melibatkan seramai 406 responden. Objektif kajian ini adalah untuk menilai penggunaan makanan sejuk beku mengenal pasti produk sejuk beku dan ciri-cirinya yang digemari oleh pengguna dan menganggarkan potensi pasaran produk sejuk beki di Malaysia. Keputusan menunjukkan produk sejuk beku diterima baik oleh pengguna dengan 99 responden mengatakan mereka makan produk tradisional sejuk beku. Ini menunjukkan produk sejuk beku tradisional mempunyai potensi yang baik di pasaran. Produk sejuk beku yang mendapat permintaan tinggi di Selangor ialah karipap (92) pau (78) dan donat (63). Antara faktor yang mendorong pembelian produk sejuk beku ialah harga yang berpatutan menjimatkan masa penyediaan kesibukan bekerja dan produk tersebut mudah diperoleh di pasaran. Pasar raya merupakan saluran pemasaran utama bagi produk sejuk beku diikuti oleh kedai runcit dan pasar tani.
Additional Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
AGROVOC Term: | Frozen foods |
AGROVOC Term: | Frozen products |
AGROVOC Term: | Consumer preferences |
AGROVOC Term: | Market surveys |
AGROVOC Term: | Market research |
AGROVOC Term: | Consumer expenditure |
AGROVOC Term: | Consumer preferences |
AGROVOC Term: | Cakes |
AGROVOC Term: | Food consumption |
AGROVOC Term: | Food quality |
Depositing User: | Mr. AFANDI ABDUL MALEK |
Last Modified: | 24 Apr 2025 00:55 |
URI: | http://webagris.upm.edu.my/id/eprint/9614 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |