Pemindahan teknologi MARDI melalui penerbitan: profil pembaca


Citation

Hazida Syima Hamazah, . and Nurfarhana Abdullah, . Pemindahan teknologi MARDI melalui penerbitan: profil pembaca. pp. 139-151. ISSN 1823-8149

Abstract

Penerbitan merupakan salah satu medium pemindahan teknologi MARDI kepada kumpulan sasar. Penerbitan MARDI merupakan dokumentasi penyelidikan yang dijalankan oleh penyelidik MARDI yang merupakan pakar dalam bidang pertanian makanan dan industri asas tani. MARDI telah menerbitkan beberapa jenis penerbitan dan sembilan daripadanya masih aktif sehingga kini dan dijual kepada orang awam. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pembaca penerbitan MARDI. Seramai 336 orang responden terlibat dan majoritinya terdiri daripada kaum lelaki yang berbangsa Melayu lulusan universiti dan bekerja di sektor awam. Antara penerbitan utama pilihan pembaca ialah buku ilmiah majalah Agromedia dan Manual Teknologi. Dari segi bangsa pembeli Melayu dan India cenderung membeli buku ilmiah manakala pembeli Cina dan bangsa lain pula lebih banyak membeli Manual Teknologi. Enam daripada sembilan jenis penerbitan pula banyak dibeli oleh golongan usahawan iaitu Buletin Teknologi Manual Teknologi buku ilmiah majalah Agromedia Siri Panduan Usahawan dan Model Perusahaan Makanan. Manakala jurnal teknologi dan Mekanisasi Pengeluaran Makanana banyak dibeli oleh golongan tenaga pengajar. Laporan Penyelidikan MARDI pula diminati oleh golongan penyelidik. Kesimpulannya tiga jenis penerbitan utama (buku ilmiah majalah Agromedia dan Manual Teknologo) perlu diperbanyakkan.


Download File

Full text available from:

Abstract

Penerbitan merupakan salah satu medium pemindahan teknologi MARDI kepada kumpulan sasar. Penerbitan MARDI merupakan dokumentasi penyelidikan yang dijalankan oleh penyelidik MARDI yang merupakan pakar dalam bidang pertanian makanan dan industri asas tani. MARDI telah menerbitkan beberapa jenis penerbitan dan sembilan daripadanya masih aktif sehingga kini dan dijual kepada orang awam. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pembaca penerbitan MARDI. Seramai 336 orang responden terlibat dan majoritinya terdiri daripada kaum lelaki yang berbangsa Melayu lulusan universiti dan bekerja di sektor awam. Antara penerbitan utama pilihan pembaca ialah buku ilmiah majalah Agromedia dan Manual Teknologi. Dari segi bangsa pembeli Melayu dan India cenderung membeli buku ilmiah manakala pembeli Cina dan bangsa lain pula lebih banyak membeli Manual Teknologi. Enam daripada sembilan jenis penerbitan pula banyak dibeli oleh golongan usahawan iaitu Buletin Teknologi Manual Teknologi buku ilmiah majalah Agromedia Siri Panduan Usahawan dan Model Perusahaan Makanan. Manakala jurnal teknologi dan Mekanisasi Pengeluaran Makanana banyak dibeli oleh golongan tenaga pengajar. Laporan Penyelidikan MARDI pula diminati oleh golongan penyelidik. Kesimpulannya tiga jenis penerbitan utama (buku ilmiah majalah Agromedia dan Manual Teknologo) perlu diperbanyakkan.

Additional Metadata

[error in script]
Item Type: Article
AGROVOC Term: Technology transfer
AGROVOC Term: Information dissemination
AGROVOC Term: Agricultural research
AGROVOC Term: Consumer preferences
AGROVOC Term: Teaching materials
AGROVOC Term: Press (journalism)
AGROVOC Term: Agricultural resources
AGROVOC Term: Training materials
AGROVOC Term: Entrepreneurs
Depositing User: Mr. AFANDI ABDUL MALEK
Last Modified: 24 Apr 2025 00:55
URI: http://webagris.upm.edu.my/id/eprint/9719

Actions (login required)

View Item View Item