Citation
Maria Ibrahim, . and Fadhilah Annaim Huda Hashim, . Indeks kepuasan hati pelanggan dalaman MARDI: perbandingan antara kumpulan kerja. pp. 133-148. ISSN 1823-8149
Abstract
Kajian kepuasan pelanggan dalaman MARDI dijalankan pada tahun 2013 melibatkan 990 orang pekerja di Ibu Pejabat dan pejabat MARDI seluruh Malaysia. Tujuan artikel ini adalah untuk melihat perbandingan tahap kepuasan pelanggan dalam mengikut kumpulan kerja serta mengenal pasti indeks kepuasan hati tujuh dimensi organisasi iaitu sistem organisasi gaya pengurusan modal insan kepuasan kerja keseimbangan kerja dan kehidupan tekanan ditempat kerja serta kelengkapan pejabat dan kemudahan fizikal. Terdapat tiga dimensi yang mempunyai perbezaan tahap kepuasan yang signifikan iaitu kepuasan kerja tekanan di tempat kerja dan modal insan. Tahap kepuasan pekerja diukur menggunakan peratus kepuasan dan kadaran indeks kepuasan hati (IKH). Tiga daripada tujuh item yang diukur di dalam dimensi kepuasan kerja mempunyai perbezaan pendapat antara kumpulan kerja manakala empat daripada lima item mempunyai perbezaan pendapat bagi dimensi tekanan ditempat kerja. Dalam dimensi modal insan tiga daripada enam item mempunyai perbezaan pendapat. Secara keseluruhan pihak atasan MARDI perlu membuat penambahbaikan terhadap item-item yang telah dikaji agar kepuasan hati pekerja sebagai pelanggan dalaman MARDI dapat dicapai seterusnya kualiti perkhidmatan juga dapat ditingkatkan.
Download File
Full text available from:
Official URL: http://etmr.mardi.gov.my/Content/ETMR%20Vol.9b%20(...
|
Abstract
Kajian kepuasan pelanggan dalaman MARDI dijalankan pada tahun 2013 melibatkan 990 orang pekerja di Ibu Pejabat dan pejabat MARDI seluruh Malaysia. Tujuan artikel ini adalah untuk melihat perbandingan tahap kepuasan pelanggan dalam mengikut kumpulan kerja serta mengenal pasti indeks kepuasan hati tujuh dimensi organisasi iaitu sistem organisasi gaya pengurusan modal insan kepuasan kerja keseimbangan kerja dan kehidupan tekanan ditempat kerja serta kelengkapan pejabat dan kemudahan fizikal. Terdapat tiga dimensi yang mempunyai perbezaan tahap kepuasan yang signifikan iaitu kepuasan kerja tekanan di tempat kerja dan modal insan. Tahap kepuasan pekerja diukur menggunakan peratus kepuasan dan kadaran indeks kepuasan hati (IKH). Tiga daripada tujuh item yang diukur di dalam dimensi kepuasan kerja mempunyai perbezaan pendapat antara kumpulan kerja manakala empat daripada lima item mempunyai perbezaan pendapat bagi dimensi tekanan ditempat kerja. Dalam dimensi modal insan tiga daripada enam item mempunyai perbezaan pendapat. Secara keseluruhan pihak atasan MARDI perlu membuat penambahbaikan terhadap item-item yang telah dikaji agar kepuasan hati pekerja sebagai pelanggan dalaman MARDI dapat dicapai seterusnya kualiti perkhidmatan juga dapat ditingkatkan.
Additional Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
AGROVOC Term: | Job satisfaction |
AGROVOC Term: | Employee attitude |
AGROVOC Term: | Quality |
AGROVOC Term: | Management |
AGROVOC Term: | Management techniques |
AGROVOC Term: | Human resources |
AGROVOC Term: | Organizations |
AGROVOC Term: | Work satisfaction |
AGROVOC Term: | Public services |
AGROVOC Term: | Services |
Depositing User: | Mr. AFANDI ABDUL MALEK |
Last Modified: | 24 Apr 2025 00:55 |
URI: | http://webagris.upm.edu.my/id/eprint/9611 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |